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Sonnerie du collège et l’histoire du Rock !

Depuis que nous avons changé de système de sonnerie du collège, il y a trois ans, sonnerie qui nous sert de repères pour les changement de cours, pour les récréations, le début et la fin de la journée, nous avons la possibilité d’en modifier la mélodie. Mais nous ne l’avons jamais fait.
Cette année, nous avons décidé de le faire.
Toutes les semaines, nos journées seront rythmées par des extraits de musique rock de l’origine à nos jours.
Pourquoi le rock ? Ce style n’est pas forcément étudié en classe car le programme de musique doit remonter aux origines de celle-ci et c’est un domaine très vaste.
Le rock vient du blues comme les musiques actuelles qui découlent de ses différents courants et qui tiennent compte des nouvelles technologies.
On s’aide pour cela du livre écrit par Gilles Verlant et Thomas Caussé « La discothèque parfaite de l’Odyssée du rock » paru en novembre 2006 chez HC.
Chaque semaine, on vous présentera une chanson de l’histoire du rock dans l’ordre chronologique, une fiche sur l’artiste et tout sera en ligne sur le site du collège avec la playlist qui s’enrichira progressivement.
Bonne écoute.

Les élèves du dispositif Ulis.

Trente-deuxième semaine (à compter du lundi 24 juin)

DAVID BOWIE (1947-2016)

David Bowie est né à Londres.Il était musicien, chanteur, auteur, compositeur, producteur de disques, peintre et acteur britannique. Il devient réellement une vedette avec son personnage de Ziggy Stardust. Sa carrière est marquée par des changements fréquents de style.

Titre du morceau : Ziggy Stardurt

Date d’enregistrement : 1972

Studio d’enregistrement : Studio Trident (Londres)

Producteur : David Bowie

Auteur/Compositeur : David Bowie

Paroles :

Ziggy played guitar, jamming good with Weird and Gilly
And the spiders from Mars. He played it left hand
But he made it too far
He became the special man, then we were Ziggy’s band

Ziggy really sang, screwed up eyes and screwed down hairdo
Like some cat from Japan, he could lick ’em by smiling
He could leave ’em to hang
Came on so loaded man, well hung and snow white tan.

So where were the spiders while the fly tried to break our balls
Just the beer light to guide us,
So we bitched about his fans and should we crush his sweet hands?

OOOOO yyeaahh
ooooh

Ziggy played for time, jiving us that we were voodoo
The kids were just crass, he was the nazz
With God given ass
He took it all too far but boy could he play guitar

Making love with his ego Ziggy sucked up into his mind
Like a leper messiah
When the kids had killed the man I had to break up the band.

Oh yeah
Ooooooo
Ziggy played the guitaarrrrrr

La chanson parle d’un personnage qui s’appelle Ziggy Stardust qui veut faire passer un message d’amour et de paix aux humains auxquels il ne reste que 5 ans à vivre, mais il est détruit par ses excès.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Trente-et-unième semaine (à compter du lundi 18 juin)

THE WHO (1961-1983)

The who est un groupe de rock britannique, originaire de Londres. Il est composé du chanteur Roger Daltrey, du guitariste Pete Townsend, du bassiste John Entwistle et du batteur Keith Moon. Groupe à l’origine du mouvement punk, il est un symbole des années 1960 en ayant influencé la musique rock dans son ensemble.

Titre du morceau : Behind Blue Eyes

Date d’enregistrement : 1971

Studio d’enregistrement : Studio Olympic (Londres)

Producteur : The Who, Glyn Johns

Auteur/Compositeur : Pete Townshend

Paroles :

No one knows what it’s like
To be the bad man
To be the sad man
Behind blue eyes

No one knows what it’s like
To be hated
To be fated
To telling only lies

But my dreams
They aren’t as empty
As my conscience seems to be

I have hours, only lonely
My love is vengeance
That’s never free

No one knows what it’s like
To feel these feelings
Like I do
And I blame you

No one bites back as hard
On their anger
None of my pain and woe
Can show through

But my dreams
They aren’t as empty
As my conscience seems to be

I have hours, only lonely
My love is vengeance
That’s never free

When my fist clenches, crack it open
Before I use it and lose my cool
When I smile, tell me some bad news
Before I laugh and act like a fool

If I swallow anything evil
Put your finger down my throat
If I shiver, please give me a blanket
Keep me warm, let me wear your coat

No one knows what it’s like
To be the bad man
To be the sad man
Behind blue eyes

Pour écrire cette chanson Pete Townsend s’est inspiré de son mal-être et du fait de ne pouvoir le partager.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Trentième semaine (à compter du lundi 11 juin)

T REX (1967-1977)

T Rex est un groupe anglais, sous son vrai nom Tirannosaurus Rex. Marc Bolan, nom de scène Mark Feld est un chanteur , guitariste et compositeur britanique. Il est mort en 1977. Steve Pergrin Took , nom de scène Stefen Ross Porter est un musicien britannique mort en 1980. Bill Leaend est le batteur. Mickey Finn est le percussionniste. Il est mort en 2003.

Titre du morceau : Get It On

Date d’enregistrement : 1971

Studio d’enregistrement : Studios Trident (Londres)

Producteur : Tonny Visconti

Auteur/Compositeur : Marc Bolan

Paroles :

Well you’re dirty and sweet

Clad in black

Don’t look back

And I love you

You’re dirty and sweet oh yea

 

Well you’re slim and you’re weak

You got the teeth

Of the Hydra upon you

You’re dirty sweet

And you’re my girl

 

Get It On

Bang a gong

Get It On

 

You’re built like a car

You got a hubcap

Diamond star halo

You’re built like a car

Oh yeah

 

You’re an untamed youth

That’s the truth

With your cloak full of eagles

You’re dirty sweet

And you’re my girl

 

Well you’re windy and wild

You got the blues

I’m your shoes and your stockings

You’re windy and wild

Oh yeah

 

You’re built like a car

You got a hubcap

Diamond star halo

You’re dirty sweet

And you’re my girl

La chanson Get It On aux États-Unis et au Canada est commercialisée sous le titre de Bang A Gong pour éviter la confusion avec un succès homonyme récent d’un groupe américain de Jazz Rock et pour rendre le titre moins suggestif, l’expression « get it on » peut être employée pour parler de rapport sexuel.

Extrait diffusé en sonnerie :

Chanson en intégralité :

Vingt-neuvième semaine (à compter du lundi 4 juin)

THE ROLLING STONES (1962-…)

The Rolling Stones est un groupe de rock britannique originaire de Londres en Angleterre. Ils se sont formés dans la banlieue de la capitale anglaise et sont obsédés par le blues et rythm and blues américain, comme Chuck Berry que nous avons déjà écouté. Le groupe est formé de Mick Jagger (Chant), Keith Richards (Guitare), Brian Jones (Guitare), Bill Wyman (Guitare basse) et Charlie Watts (Batterie). Ils ont fait découvrir aux adolescents américains une musique qu’ils ne connaissaient pas, simplement parce-qu’elle était d’origine afro-américaine.

Titre du morceau : Brown Sugar

Date d’enregistrement : 1971

Studio d’enregistrement : Studio Chess (Chicago – USA)

Producteur : The Rolling Stones

Auteur/Compositeur : Mick Jagger , Keith Richards

Paroles :

Gold Coast slave ship bound for cotton fields
Sold in the market down in New Orleans
Scarred old slaver knows he’s doin’ all right
Hear him whip the women just around midnight

Brown Sugar, how come you taste so good
Brown Sugar, just like a young girl should

Drums beatin’ cold, English blood runs hot
Lady of the house wonderin’ when it’s gonna stop
House boy knows that he’s doin’ all right
You should have heard him just around midnight

Brown Sugar, how come you taste so good
Brown Sugar, just like a young girl should

Brown Sugar, how come you dance so good
Brown Sugar, just like a black girl should

I bet your mama was a Cajun Queen,
And all her boyfriends were sweet sixteen
I’m no school boy but I know what I like
You should have heard them just around midnight

Brown Sugar, how come you taste so good
Brown Sugar, just like a black girl should

I said, yeah, yeah, yeah, wooo
How come you, how come you dance so good
Yeah, yeah, yeah, wooo
Just like a, just like a black girl should
Yeah, yeah, yeah, wooo

Le titre de la chanson est le nom argotique de l’héroïne, une drogue. Elle parle de la dépendance des jeunes blancs. C’est aussi l’histoire d’une jeune esclave noire vendue sur un marché de la Nouvelle-Orléans. Elle devient un objet sexuel de blancs.

C’est la seule chanson où Mick Jagger a trouvé le riff de guitare.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Vingt-huitième semaine (à compter du lundi 28 mai)

RODRIGUEZ (1942-…)

 

Rodriguez de son vrai nom Sixto Diaz Rodriguez est un auteur, compositeur, interprète, musicien de rock et folk américain. Il a sorti deux albums au début des années 1970, qui n’ont pas connu le succès. A la fin des années 70, Rodriguez est devenu célèbre en Afrique du Sud, car cet album parle entre autre du racisme et en Afrique du Sud, à cette époque là, il y a l’Apartheid.

Titre du morceau : Sugar Man

Date d’enregistrement : 1970

 

 

Studio d’enregistrement : Sussex Records

Producteur : Rodriguez

Auteur/Compositeur : Rodriguez

Paroles :

Sugar man, won’t you hurry
‘Cos I’m tired of these scenes
For a blue coin won’t you bring back
All those colors to my dreams.

Silver magic ships you carry
Jumpers, coke, sweet Mary Jane

Sugar man met a false friend
On a lonely dusty road
Lost my heart when I found it
It had turned to dead black coal.

Silver magic ships you carry
Jumpers, coke, sweet Mary Jane

Sugar man you’re the answer
That makes my questions disappear
Sugar man ‘cos I’m weary
Of those double games l hear

Sugar man
Sugar man
Sugar man
Sugar man
Sugar man
Sugar man
Sugar man

Sugar man, won’t you hurry
‘Cos I’m tired of these scenes
For a blue coin won’t you bring back
All those colors to my dreams.

Silver magic ships you carry
Jumpers, coke, sweet Mary Jane

Sugar man met a false friend
On a lonely dusty road
Lost my heart when I found it
It had turned to dead black coal.
Silver magic ships you carry
Jumpers, coke, sweet Mary Jane
Sugar man you’re the answer
That makes my questions disappear…

Cold Fact est le premier album du chanteur américain. Il se vend très mal aux États-Unis et lui-même était inconnu chez lui. Pourtant, il s’est bien vendu en Afrique du Sud et en Australie mais sans que lui ne le sache ! Un film sorti en 2012 « Searching For Sugar Man » retrace son histoire. En 1998, Cold Fact a reçu un disque de platine en Afrique du Sud et été 5 fois disque de platine en Australie

Extrait diffusé en sonnerie :

Chanson en intégralité :

Vingt-septième semaine (à compter du mardi 22 mai)

JANIS JOPLIN (1943-1970)

Janis Joplin est une chanteuse américaine. A la fin des années 1960, Janis Joplin était un membre d’un groupe Big Brother And The Holding Company et, plus tard, elle a fait sa carrière en solo. Elle est morte en octobre 1970 à 27 ans. Elle fait partie du club des 27, c’est à dire tous les artistes qui sont morts à 27 ans (Brians Jones, Jimi Hendrix, Kurt Cobain, Amy Winehouse, Robert Johnson).

Titre du morceau : Piece Of My Heart

Date d’enregistrement : 1969

Studio d’enregistrement : Columbia Records

Producteur : Gabriel Mekler

Auteur/Compositeur : Jerry Ragovoy et Bert Bens

Paroles :

Oh, come on, come on, come on, come on!
Didn’t I make you feel like you were the only man – yeah!
An’ didn’t I give you nearly everything that a woman possibly can ?
Honey, you know I did!
And each time I tell myself that I, well I think I’ve had enough,
But I’m gonna show you, baby, that a woman can be tough.

I want you to come on, come on, come on, come on and take it,
Take it!
Take another little piece of my heart now, baby!
Oh, oh, break it!
Break another little bit of my heart now, darling, yeah, yeah, yeah.
Oh, oh, have a!
Have another little piece of my heart now, baby,
You know you got it if it makes you feel good,
Oh, yes indeed.

You’re out on the streets looking good,
And baby deep down in your heart I guess you know that it ain’t right,
Never, never, never, never, never, never hear me when I cry at night,
Babe, and I cry all the time!
But each time I tell myself that I, well I can’t stand the pain,
But when you hold me in your arms, I’ll sing it once again.

I’ll say come on, come on, come on, come on and take it!
Take it!
Take another little piece of my heart now, baby.
Oh, oh, break it!
Break another little bit of my heart now, darling, yeah,
Oh, oh, have a!
Have another little piece of my heart now, baby,
You know you got it, child, if it makes you feel good.

I need you to come on, come on, come on, come on and take it,
Take it!
Take another little piece of my heart now, baby!
Oh, oh, break it!
Break another little bit of my heart, now darling, yeah, c’mon now.
Oh, oh, have a
Have another little piece of my heart now, baby.
You know you got it – whoahhhhh!!

Take it!
Take it! Take another little piece of my heart now, baby,
Oh, oh, break it!
Break another little bit of my heart, now darling, yeah, yeah, yeah, yeah,
Oh, oh, have a
Have another little piece of my heart now, baby, hey,
You know you got it, child, if it makes you feel good.

Ce morceau est une reprise d’une chanson de la sœur de Aretha Franklin. « I Got Dem Ol’Kozmic Blues Again Mama ! » a été enregistré aprés la séparation de Janis Joplin et de Big Brother And The HoldingCompany. Il a été disque d’or aux États-Unis.

Extrait diffusé en sonnerie :

Chanson en intégralité :

Vingt-sixième semaine (à compter du lundi 14 mai)

GEORGE HARRISON (1943-2001)

George Harrisson est un musicien Britannique, auteur – compositeur, guitariste, chanteur et producteur de cinéma. Il était le plus jeune membre des Beatles. Dans le groupe des Beatles, ils ne le laissaient pas composer. A leur séparation, il va commencer une carrière en solo et certaines chansons connaîtront un grand succès. Il organisa le premier concert de Bienfaisance de l’histoire du rock.

Titre du morceau : My sweet Lord

Date d’enregistrement : entre 26 Mai et le 25 Septembre 1970

Studio d’enregistrement : Abbey, Road et Londre

Producteur : Georges Harrisson et Phil Spector

Auteur/Compositeur : George Harrisson

Paroles :

My sweet Lord
Mm, my Lord
Mm, my Lord

I really want to see you
Really want to be with you
Really want to see you, Lord
But it takes so long, my Lord

My sweet Lord
Mm, my Lord
Mm, my Lord

I really want to know you
I really want to go with you
Really want to show you, Lord
That it won’t take long, my Lord
(Hallelujah)

My sweet Lord
(Hallelujah)
My Lord
(Hallelujah)
My sweet Lord
(Hallelujah)

I really wanna see you
I really wanna see you
I really wanna see you Lord
I really wanna see you Lord
But it takes so long, my Lord
(Hallelujah)

My sweet Lord
(Hallelujah)
Mm, my Lord
(Hallelujah)
My my my Lord
(Hallelujah)

I really wanna know you
(Hallelujah)
I really wanna go with you
(Hallelujah)
I really wanna show you, Lord
That it won’t take long, my Lord
(Hallelujah)

Mmm
(Hallelujah)
My…

Au Royaume-Uni et en France, elle se classe en tête des ventes dans les deux pays pendant 4 à 5 semaines. Une partie de la chanson reprend la plus grande partie des seize mots du Maha- Mantra (chant et récitation spirituelle).

Extrait diffusé en sonnerie :

Chanson en intégralité :

Vingt-cinquième semaine (à compter du lundi 7 mai)

CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL (1967-1972)

Creedence Clearwater Revival est un groupe de rock américain de la région de San Francisco. Ses influences sont le blues et la country. Il est formé de 4 musiciens : John Fogerty est auteur, compositeur, chanteur et guitariste, Doug Clifford est le batteur , Stu Cook est le bassiste puis Tom Fogerty les rejoindra. Le groupe aura marqué de son empreinte l’histoire du rock. Des succès planétaires comme  » Proud Mary », Fortunate Son » et  » I Put A Spell On You » par exemple ont été reprises par d’autres artistes connus et font encore recette de nos jours.

Titre du morceau : Fortunate Son

Date d’enregistrement : 1969

Studio d’enregistrement: Fantasy Records – San Francisco

Producteur : John Fogerty

Auteur/Compositeur: John Fogerty

Paroles :

Some folks are born made to wave the flag
Ooh, they’re red, white and blue
And when the band plays « Hail to the chief »
Ooh, ain’t me, it ain’t me, I ain’t no senator’s son, son
It ain’t me, it ain’t me, I ain’t no fortunate one, no

Some folks are born silver spoon in hand
Lord, don’t they help themselves, oh
But when the taxman comes to the door
Lord, the house looks like a rummage sale, yes

It ain’t me, it ain’t me, I ain’t no millionaire’s son, no
It ain’t me, it ain’t me, I ain’t no fortunate one, no

Some folks inherit star spangled eyes
Ooh, they send you down to war, Lord
And when you ask them, « How much should we give? »
Ooh, they only answer « More! More! More! » yoh

It ain’t me, it ain’t me, I ain’t no military son, son
It ain’t me, it ain’t me, I ain’t no fortunate one, one

It ain’t me, it ain’t me, I ain’t no fortunate one, no no no they point the cannon at you, Lord
It

It ain’t me, it ain’t me, I ain’t no fortunate son, no no no

Avec cette chanson, Creedence a eu un disque d’or. Fortunate Son a été élue à la dix-septième place des deux cents meilleures chansons des années soixante en 2006 par un site web américain spécialisé. Sortie au cours de la guerre du Vietnam, elle critique notamment le patriotisme exacerbé et les citoyens qui soutiennent l’intervention armée tout en refusant d’en faire les frais (physiquement ou financièrement). Depuis sa sortie, la chanson a été jouée lors de nombreuses manifestations s’opposant à la guerre et aux élites.

Extrait diffusé en sonnerie :

Chanson en intégralité :

Vingt-quatrième semaine (à compter du lundi 30 avril)

JACQUES HIGELIN (1940-2018)

Jacques Higelin se lance très tôt dans le métier d’acteur puis il arrête pour se lancer dans la musique. Il devient auteur, compositeur et interprète français. Multi instrumentiste (guitare, piano, basse, banjo…), il garde des contacts régulier avec le théatre, il obtient un succès grandissant.

Titre du morceau : Tombé Du Ciel

Date d’enregistrement : 1988

Studio d’enregistrement: Ferber (Paris)

Producteur : Jacno

Auteur/Compositeur: Jaques Higelin

Paroles :

Tombé du ciel à travers les nuages
Quel heureux présage pour un aiguilleur du ciel
Tombé du lit fauché en plein rêve
Frappé par le glaive de la sonnerie du réveil
Tombé dans l’oreille d’un sourd
Qui venait de tomber en amour la veille
D’une hôtesse de l’air fidèle
Tombée du haut d’la passerelle
Dans les bras d’un bagagiste un peu volage
Ancien tueur à gages
Comment peut-on tomber plus mal?

Tombé du ciel rebel aux louanges
Chassé par les anges du paradis originel
Tombé d’sommeil, perdu connaissance
Retombé en enfance au pied du grand sapin de Noël
Voilé de mystère sous mon regard ébloui
Par la naissance d’une étoile dans le désert
Tombée comme un météore dans les poches de Balthazar
Gaspard ou Melchior, les trois fameux rois mages

Trafiquants d’import export

Tombés d’en haut comme les petites gouttes d’eau
Que j’entends tomber dehors par la f’nêtre
Quand je m’endors le cœur en fête
Poseur de girouettes
Du haut du clocher, donne à ma voix
La direction par où le vent fredonne ma chanson

Tombé sur un jour de chance
Tombé à la fleur de l’âge dans l’oubli, solo!

C’est fou c’qu’on peut voir tomber
Quand on traîne sur le pavé les yeux en l’air
La semelle battant la poussière
On voit tomber des balcons
Des mégots, des pots d’fleurs
Des chanteurs de charme
Des jeunes filles en larmes
Et des alpinistes amateurs

Tombés d’en haut comme les petites gouttes d’eau
Que j’entends tomber dehors par la f’nêtre
Quand je m’endors le cœur en fête
Poseur de girouettes
Du haut du clocher donne à ma voix
La direction par où le vent fredonne ma chanson

Tombé sur un jour de chance
Tombé par inadvertance amoureux
Tombé à terre pour la fille qu’on aime
Se relever indemne et retomber amoureux
Tombé sur toi, tombé en pâmoison
Avalé la ciguë, goûté le poison qui tue

L’amour

L’amour encore et toujours

Tombé du ciel marque le retour d’Higelin après deux années durant laquelle il pensait arrêter la chanson. Dans cette chanson, il rend hommage à Charles Trenet.

Extrait diffusé en sonnerie :

Chanson en intégralité :

Vingt-troisième semaine (à compter du mardi 3 avril)

LED ZEPPELIN (1968-1980)

Led Zeppelin est un groupe britannique à l’origine du heavy metal mais le blues y est omniprésent. C’ est un des plus grand groupe de rock même 30 ans après leur séparation, il s’est formé en 1968. Il est composé par Jimmy Page (la guitare), Robert Plant (chant), John Paul Jones (basse,clavier) et John Bonhan (Batterie).

Titre du morceau : Whole Lotta Love

Date d’enregistrement : 1969

Studio d’enregistrement: Londres (Royaume-Uni)

Producteur : Peter Grant

Auteur/Compositeur : Willie Dixon

Paroles :

You need coolin’, baby, i’m not foolin’,
I’m gonna send you back to schoolin’,
Way down inside honey, you need it,
I’m gonna give you my love, x2

*wanna whole lotta love? x4

You’ve been learnin’, baby, i bean learnin’,
All them good times, baby, baby, i’ve been yearnin’,
Way, way down inside honey, you need it,
I’m gonna give you my love x2

* chorus

You’ve been coolin’, baby, i’ve been droolin’,
All the good times i’ve been misusin’,
Way, way down inside, i’m gonna give you my love,
I’m gonna give you every inch of my love,
Gonna give you my love.
Yeah! all right! let’s go!

* chorus

Way down inside, woman, you need love.
Shake for me, girl, i wanna be your backdoor man.
Hey, oh, hey, oh, oh, oh, oh, keep a-coolin’, baby,
Keep a-coolin’, baby.

La chanson provient en partie de « you need love » un blues de Willie Dixon. Robert Plant a ajouté quelques passages. Le texte raconte qu’il faut profiter de la vie.

Extrait diffusé en sonnerie :

 

Vingt-deuxième semaine (à compter du lundi 26 mars)

SERGE GAINSBOURG (1928-1991)

Serge Gainsbourg de son vrai nom Lucien Ginsburg est un auteur compositeur mais aussi interprète, pianiste, artiste peintre, scénariste, metteur en scène, écrivain, acteur et cinéaste français.

Titre du morceau : Initials B.B

Date d’enregistrement : Entre 1965 et 1968

Studio d’enregistrement : Fontana(Londres), Chappel (Londres) et Hoche (Paris)

Producteur : Claude Dejacques

Auteur/Compositeur : Serge Gainsbourg

Paroles :

Une nuit que j’étais
A me morfondre
Dans quelque pub anglais
Du coeur de Londres
Parcourant l’Amour Monstre de Pauwels
Me vint une vision
Dans l’eau de Seltz

B Initials
B Initals
B Initials
B.B.

Tandis que des médailles
D’impérator
Font briller à sa taille
Le bronze et l’or
Le platine lui grave
D’un cercle froid
La marque des esclaves
A chaque doigt

B Initials
B Initals
B Initials
B.B.

Jusques en haut des cuisses
Elle est bottée
Et c’est comme un calice
A sa beauté
Elle ne porte rien
D’autre qu’un peu
D’essence de Guerlain
Dans les cheveux

B Initials
B Initals
B Initials
B.B.

A chaque mouvement
On entendait
Les clochettes d’argent
De ses poignets
Agitant ses grelots
Elle avança
Et prononça ce mot:
Alméria!

Cette chanson est écrite pour Brigitte Bardot avec qui il a eu une brève passion. La mélodie de cette chanson est inspirée de la symphonie n°9 de Dvorak et le début du texte est inspiré du poème « Le corbeau » d’Edgar Allan Poe.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Vingt-et-unième semaine (à compter du lundi 19 mars)

JACQUES DUTRONC (1943-…)

Jacques Dutronc est un dessinateur, guitariste, assistant de directeur artistique, compositeur et chanteur français. Il fait partie des « yéyés » : la musique yéyé est un courant des années soixante dont faisait partie aussi Johnny Halliday, Eddy Mitchell, etc, qui adaptait des chansons anglo-saxonnes en français.

Titre du morceau : Fais Pas Ci Fais Pas Ça

Date d’enregistrement : mars 1968

Studio d’enregistrement : Vogue

Producteur : Jacques Wolfsohn

Auteur/Compositeur: Jacques Lanzmann / Anne Ségalin

Paroles :

Fais pas ci, fais pas ça
viens ici, mets toi là
attention prends pas froid
ou sinon gare à toi
mange ta soupe, allez,brosse toi les dents
touche pas ça, fais dodo
dis papa, dis maman
fais pas ci fais pas ça
à dada prout prout cadet
à cheval sur mon bidet
mets pas tes doigts dans le nez
tu suces encore ton pouce
Qu’est-ce que t’as renversé
ferme les yeux ouvre la bouche
mange pas tes ongles vilain
va te laver les mains
ne traverse pas la rue
sinon panpan tutu
fais pas ci fais pas ça
à dada prout prout cadet

à cheval sur mon bidet
laisse ton père travailler
viens donc faire la vaisselle
arrête de t’chamailler
réponds quand on t’appelle
sois poli dis merci
à la dame laisse ta place
c’est l’heure d’aller au lit
faut pas rater la classe
fais pas ci fais pas ça
à dada prout prout cadet

à cheval sur mon bidet
tu me fatigues je n’en peux plus
dis bonjour dis bonsoir
ne cours pas dans le couloir
sinon panpan tutu
fais pas ci fais pas ça
viens ici ôte toi de là
prends la porte sors d’ici
écoute ce qu’on te dit
fais pas ci fais pas ça
à dada prout prout cadet
à cheval sur mon bidet
tête de mule tête de bois
tu vas recevoir une beigne
qu’est-ce que t’as fait de mon peigne
je ne le dirai pas deux fois
tu n’es qu’un bon à rien
je le dis pour ton bien
si tu ne fais rien de meilleur
tu seras balayeur
fais pas ci fais pas ça
à dada prout prout cadet
à cheval sur mon bidet
vous en faites pas les gars
vous en faites pas les gars
moi aussi on m’a dit ça
fais pas ci fais pas ça
fais pas ci fais pas ça
et j’en suis arrivé là
et j’en suis arrivé là
et j’en suis arrivé là
la la la la la la la la la la ………

La chanson parle de l’éducation, des parents qui donnent des ordres à leurs enfants et des enfants qui peuvent parfois en avoir assez de ces réflexions.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

 

Vingtième semaine (à compter du lundi 12 mars)

THE BEATLES (1960-1970)

The Beatles est un groupe de rock britannique originaire de Liverpool au Nord-Ouest de l’Angleterre. Les « Fab Four » sont composés de John Lennon (Guitare rythmique – mort assassiné en 1980), Paul McCartney (Basse), George Harrison (Guitare solo – mort en 2001) et Ringo Starr (Batterie). Il est considéré comme le groupe de rock le plus populaire et influent de l’histoire. En dix ans d’existence, les Beatles ont enregistré douze albums. C’est le groupe qui a vendu le plus d’album dans le monde.

Titre du morceau : Back In The USSR

Date d’enregistrement : Août 1968

Studio d’enregistrement: Abbey Road (Londres – Royaume-Uni)

Producteur : George Martin

Auteur/Compositeur: John Lennon et Paul Mc Cartney

Paroles :

Ohh!
Flew in from Miami Beach B.O.A.C.
Didn’t get to bed last night
On the way the paper bag was on my knee
Man I had a dreadful flight
I’m Back In The U.S.S.R.
You don’t know how lucky you are
Boy
Back In The U.S.S.R.
(Yeah!)
Been away so long I hardly knew the place
Gee it’s good to be back home
Leave it till tomorrow to unpack my case
Honey disconnect the phone
I’m back in the U.S.S.R.
You don’t know how lucky you are
Boy
Back in the U.S.
Back in the U.S.
Back in the U.S.S.R.
(Da, da, da), Well

The Ukraine girls really knock me out, (Oooh!), (Da, da, da,
da)
(
Woo!, ooh!)
(Ooh!), They leave the West behind, (Da, da, da, da)
(Da, da, da)
And Moscow girls make me sing and shout, (Oooh!), (Da, da,
da, da)

(Woo!, ooh!)
(Ooh!) That Georgia’s always on my, my, my, my, my, my, my,
my, my mind, (Dun, dun, dun, dun, dun, dun, dun)
Oh!

Come on!
Woo!
Hey!

(Hoo!), Hey!
Woo hoo!
(Yeah!)
Yeah!
Yeah!
Hey!
I’m Back In The U.S.S.R.
You don’t know how lucky you are
Boys
Back In The U.S.S.R.
(Da, da, da), Well
The Ukraine girls really knock me out, (Oooh!), (Da, da, da,
da)
(Woo!, ooh!)
(Ooh!), They leave the West behind, (Da, da, da, da)
(Da, da, da)
And Moscow girls make me sing and shout, (Oooh!), (Da, da,
da, da)
(Woo!, ooh!)
(Ooh!) That Georgia’s always on my, my, my, my, my, my, my,
my, my mind, (Dun, dun, dun, dun, dun, dun, dun)
Ohh!
Show me ’round your snow-peaked mountains way down south
Take me to your daddy’s farm
Let me hear your balalaikas ringing out
Come and keep your comrade warm
I’m Back In the U.S.S.R.
Hey!
You don’t know how lucky you are
Boy
Back In The U.S.S.R.
Ohh!
Let me tell you, honey
(Hey, I’m back!)
I’m Back In The U.S.S.R., (Woo!, ooh! ooh!)
Hey, it’s so good to be home, (Woo!, ooh!, ooh!)
Yeah!
Back In The U.S.S.R.

La chanson raconte l’histoire d’un homme qui rentre en U.R.S.S. à bord d’un avion de la compagnie aérienne BOAC, en provenance de Miami Beach. Il évoque la beauté des femmes sociétiques, le son du balaïka et le plaisir de revenir sur sa terre natale. Cette chanson est un pastiche de « Back in the U.S.SA » de Chuck Berry et de « California Girls » des Beach Boys.

Extrait diffusé en sonnerie :

Dix-neuvième semaine (à compter du lundi 5 mars)

JIMI HENDRIX (1942-1970)

Jimy Hendrix est un virtuose de la guitare électrique. Il est capable de jouer tous les styles de musique, car il s est beaucoup produit pour pouvoir manger. Il est né Le 27 novembre 1942 a Seattle (États – Unis) et est mort le 18 septembre 1970 à Londres. Jimy est parti en Angleterre, car afro-américain, il n’avait pas de succès aux États – Unis, du fait de sa couleur. Malheureusement, son sucrés n’a duré que quatre petites années .

Titre du morceau : Hey Joe

Date d’enregistrement : 1967

Studio d’enregistrement: Track (Londres)

Producteur : Chas Chandler

Auteur/Compositeur: Billy Roberts

Paroles :
Hey Joe, where you goin’ with that gun in your hand?
Hey Joe, I said where you goin’ with that gun in your hand?
Alright.
I’m goin down to shoot my old lady

You know I caught her messin’ ’round with another man.
I’m goin’ down to shoot my old lady
You know I caught her messin’ ’round with another man.

And that ain’t too cool.
(Ah-backing vocal on each line)
Uh, hey Joe, I heard you shot your woman down
You shot her down now.

Uh, hey Joe, I heard you shot you old lady down
You shot her down to the ground. Yeah!
Yes, I did, I shot her

You know I caught her messin’ ’round
Messin’ ’round town.
Uh, yes I did, I shot her
You know I caught my old lady messin’ ’round town.

And I gave her the gun and I shot her!
Alright
(Ah! Hey Joe)
Shoot her one more time again, baby!
(Oo)
Yeah.(Hey Joe!)
Ah, dig it!
(Hey)
Ah! Ah!

(Joe where you gonna go?)
Oh, alright.
Hey Joe, said now
(Hey)
uh, where you gonna run to now, where you gonna run to?
Yeah.
(where you gonna go?)
Hey Joe, I said
(Hey)
where you goin’ to run
to now, where you, where you gonna go?
(Joe!)
Well, dig it!
I’m goin’ way down south, way down south
(Hey)
way down south to Mexico way! Alright!
(Joe)
I’m goin’ way down south
(Hey, Joe)
way down where I can be free!
(where you gonna…)
Hey Joe, where you goin’ with that gun in your hand?
Hey Joe, I said where you goin’ with that gun in your hand?
Alright.
I’m goin down to shoot my old lady

You know I caught her messin’ ’round with another man.
I’m goin’ down to shoot my old lady
You know I caught her messin’ ’round with another man.

And that ain’t too cool.
(Ah-backing vocal on each line)
Uh, hey Joe, I heard you shot your woman down
You shot her down now.

Uh, hey Joe, I heard you shot you old lady down
You shot her down to the ground. Yeah!
Yes, I did, I shot her

You know I caught her messin’ ’round
Messin’ ’round town.
Uh, yes I did, I shot her
You know I caught my old lady messin’ ’round town.

And I gave her the gun and I shot her!
Alright
(Ah! Hey Joe)
Shoot her one more time again, baby!

(Oo)
Yeah.
(Hey Joe!)
Ah, dig it!

(Hey)
Ah! Ah!
(Joe where you gonna go?)
Oh, alright.
Hey Joe, said now
(Hey)
uh, where you gonna run to now, where you gonna run to?
Yeah.
(where you gonna go?)
Hey Joe, I said
(Hey)
where you goin’ to run
to now, where you, where you gonna go?
(Joe!)
Well, dig it!
I’m goin’ way down south, way down south
(Hey)
way down south to Mexico way! Alright!
(Joe)
I’m goin’ way down south
(Hey, Joe)
way down where I can be free!
(where you gonna…)
Ain’t no one gonna find me babe!
(…go?)
Ain’t no hangman gonna
(Hey, Joe)
he ain’t gonna put a rope around me!
(Joe where you gonna.)
You better belive it right now!
(…go?)
I gotta go now!
Hey, hey, hey Joe
(Hey Joe)
you better run on down!
(where you gonna…)
Goodbye everybody. Ow!
(…go?)
Hey, hey Joe, what’d I say
(Hey… Joe)
run on down.
(where you gonna go?

La chanson raconte l’histoire d’un homme qui fuit après avoir tiré sur sa femme.C’est une reprise de Billy Roberts.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Dix-huitième semaine (à compter du lundi 26 février)

ARETHA FRANKLIN (1942-…)

Aretha Franklin est née le 25 Mars 1942 à Memphis (Tennessee – Etats-Unis). Elle est surnomée la «Reine de la Soul» (Queen of Soul). Elle a commencé à enregistrer avec ses sœurs à l’âge de 14 ans. C’est une chanteuse de gospel (chant d’église), de soul, de funk, de jazz et de rhythm and blues.

Titre du morceau : Respect

Date d’enregistrement : 16 avril 1967

Studio d’enregistrement: Atlantic Records (New-York)

Producteur : Jerry Wexler

Auteur/Compositeur: Otis Redding

Paroles :
What you want, baby, I got.
What you need, you know I got it.
All I askin’ is for a little respect
when you come home, baby.
When you come home,
respect.

I ain’t gonna do you wrong while you gone,
I ain’t gonna do you wrong ’cause I don’t wanna.
All I askin’ is for a little respect
when you come home, baby.
When you come home,
respect.

I’m out to give you all my money
but all I’m askin in return, honey,
is to give me my proper respect
when you get home, yeah baby,
when you get home.

Ooh, your kisses sweeter than honey
but guess what, so here’s my money.
All I want you to do for me is give me some here
when you get home, yeah baby,
when you get home.

R-E-S-P-E-C-T,
find out what it means to me.
R-E-S-P-E-C-T,
Hey Boy, T-C-B.

A little respect …

Son producteur emmène Aretha Franklin en Alabana, au Sud des Etats-Unis, région raciste à l’époque, où il y a de très bons musiciens de soul, mais ils sont… blancs. Les conditions d’enregistrement ne sont pas bonnes pour Aretha Franklin et son manager. Elle quitte le studio. Finalement l’enregistrement de l’album de fera à New-York. Elle y fera une reprise de la chanson Respect signée Otis Redding, pour demander le respect des blancs.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Dix-septième semaine (à compter du lundi 5 février)

THE DOORS (1965-1973)

The Doors est un groupe Américain. Le groupe est l’un des plus marquants de l’histoire du rock. Jim Morrison est le chanteur (mort en 1971), John Densmore est le batteur, Robby Krieger est le guitariste et Ray Manzarek est le confondateur et claviériste (il est mort en 2013).

Titre du morceau : Break On Through (To The Other Side)

Date d’enregistrement : 1 Décembre 1967

Studio d’enregistrement : Elektra Records (Los Angeles)

Producteur : Paul Anthony Rothchild

Auteur/Compositeur : Jim Morrison, Ray Manzarek

Paroles :

Break on through to the other side
Break on through to the other side
Break on through to the other side, yeah

We chased our pleasures here
Dug our treasures there
But can you still recall
The time we cried

Break on through to the other side
Break on through to the other side

Everybody loves my baby
Everybody loves my baby
She get(s high)
She get(s high)
She get(s high)
She get(s high)

I found an island in your arms
Country in your eyes
Arms that chain
Eyes that lie

Break on through to the other side
Break on through to the other side
Break on through oh, oh yeah
Made the scene
Week to week
Day to day
Hour to hour
The gate is straight
Deep and wide

Break on through to the other side
Break on through to the other side
Break on through
Break on through
Break on through
Break on through
Yeah, yeah, yeah, yeah
Yeah, yeah, yeah, yeah
Yeah

Cette chanson suggère qu’en prenant du LSD, on a une autre perception du monde qui nous entoure, sans limite, libéré de toute inhibition. Malgré ces paroles polémiques, cet album qui est aussi le premier album du groupe, a été classé dans les charts américain pendant environ 2 ans.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Seizième semaine (à compter du lundi 29 janvier)

THE BEATLES (1960-1970)

The Beatles est un groupe de rock britannique originaire de Liverpool au Nord-Ouest de l’Angleterre. Les « Fab Four » sont composés de John Lennon (Guitare rythmique – mort assassiné en 1980), Paul McCartney (Basse), George Harrison (Guitare solo – mort en 2001) et Ringo Starr (Batterie). Il est considéré comme le groupe de rock le plus populaire et influent de l’histoire. En dix ans d’existence, les Beatles ont enregistré douze albums. C’est le groupe qui a vendu le plus d’album dans le monde.

Titre du morceau : Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band

Date d’enregistrement : 1967

Studio d’enregistrement : Emi Studios (Londres)

Auteur/Compositeur : John Lennon et Paul McCartney

Producteur : George Martin

Paroles :

En 1967, les Beatles veulent sortir de la pression liée à la beatlemania. Ils ne veulent plus jouer en live à cause des cris des fans qui couvrent leur musique. Mais ils veulent continuer à créer des chansons et réaliser le meilleur album d’un genre nouveau : c’est ainsi que Sergent Peppers Lonely Heart Clud Band est créé. C’est le nom d’une chanson mais aussi de l’album. Ce disque a été censuré au départ par la BBC, à cause de références parfois trop explicites à la drogue…

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

 

Quinzième semaine (à compter du lundi 22 janvier)

THE TROGGS (1964-2012)

Le nom du groupe est une abréviation de The Troglodytes (Personne qui habite dans une grotte ou une demeure creusée dans la roche). Leur hit le plus célèbre est Wild Thing. Ils se sont rencontrés en 1964 et se sont séparés en 2012. The Troglodytes sont originaires d’Andover dans le Hampshire, en Angleterre.

Titre du morceau : Wild Thing

Date d’enregistrement : 1965

Studio d’enregistrement : Fontana Records

Auteur/Compositeur : Chip Taylor

Producteur : Larry Page

Auteur/Compositeur : Chip Taylor

Paroles :

La chanson est une musique country blues composée par l’oncle d’ Angelina Jolie. Elle a été enregistrée par Les Troggs en quinze minutes…

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Quatorzième semaine (à compter du lundi 15 janvier)

SIMON & GARFUNKEL (1956-1970)

Simon et Garfunkel est un duo américain. Tous deux se rencontrent pour la premier fois dans le Queens (New York) en 1953. Au début, leurs chansons

n’étaient pas un succès . Paul Simon et Art Garfunkel font leurs études chacun de leur côté. Ils se retrouvent en 1963 et sortent leurs deuxième album. Ils se

séparent en 1970 et Simon décide de faire sa carrière en solo en Angleterre. Cependant, une chanson a été un succès énorme : Sound of Silence.

Titre du morceau : Sound Of Silence

Date d’enregistrement : 1966

Studio d’enregistrement: Colombia Records (New York)

Producteur : Tom Wilson

Auteur/Compositeur: Paul Simon

Paroles :

Hello darkness, my old friend
I’ve come to talk with you again
Because a vision softly creeping
Left its seeds while I was sleeping
And the vision that was planted in my brain
Still remains
Within the sound of silence

In restless dreams I walked alone
Narrow streets of cobblestone
‘Neath the halo of a street lamp
I turned my collar to the cold and damp
When my eyes were stabbed by the flash of a neon light
That split the night
And touched the sound of silence

And in the naked light I saw
Ten thousand people, maybe more
People talking without speaking
People hearing without listening
People writing songs that voices never share
And no one dared
Disturb the sound of silence

Fools, said I, you do not know
Silence like a cancer grows
Hear my words that I might teach you
Take my arms that I might reach you
But my words, like silent raindrops fell
And echoed in the wells of silence

And the people bowed and prayed
To the neon god they made
And the sign flashed out its warning
In the words that it was forming
And the sign said, the words of the prophets are written on the subway walls
And tenement halls
And whispered in the sounds of silence

La chanson parle du manque de communication entre les Hommes. Simon compose la chanson dans sa salle de bain car elle résonne bien grâce à son marbre, dans le noir et fait couler l’eau du robinet pour favoriser son inspiration. La version de 1966 est électrifiée.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Treizième semaine (à compter du lundi 8 janvier)

The BEATLES (1966-1970)

The Beatles est un groupe de rock britannique originaire de Liverpool au Nord-Ouest de l’Angleterre. Les « Fab Four » sont composés de John Lennon (Guitare rythmique – mort assassiné en 1980), Paul McCartney (Basse), George Harrison (Guitare solo – mort en 2001) et Ringo Starr (Batterie). Il est considéré comme le groupe de rock le plus populaire et influent de l’histoire. En dix ans d’existence, les Beatles ont enregistré douze albums. C’est le groupe qui a vendu le plus d’album dans le monde.

Titre du morceau : Eleanor Rigby

Date d’enregistrement : juin 1966

Studio d’enregistrement : Studio EMI – Londres

Producteur : Jorge Martin

Auteur/Compositeur : Lennon / Mc Cartney

Paroles :

Ah, look at all the lonely people
Ah, look at all the lonely people

Eleanor Rigby, picks up the rice
in the church where a wedding has been
Lives in a dream
Waits at the window, wearing the face
that she keeps in a jar by the door
Who is it for

All the lonely people
Where do they all come from?
All the lonely people
Where do they all belong?

Father McKenzie, writing the words
of a sermon that no one will hear
No one comes near
Look at him working, darning his socks
in the night when there’s nobody there
What does he care

All the lonely people
Where do they all come from?
All the lonely people
Where do they all belong?

Ah, look at all the lonely people
Ah, look at all the lonely people

Eleanor Rigby, died in the church
and was buried along with her name
Nobody came
Father McKenzie, wiping the dirt
from his hands as he walks from the grave
No one was saved

All the lonely people
Where do they all come from?
All the lonely people
Where do they all belong?

Les Beatlles ont enregistré cette chanson avec l’aide de deux quatuors à corde (deux violons, un violon alto et un violoncelle). C’est la première fois qu’un groupe de pop n’utilise que des instruments à cordes pour un morceau. Pour composer cet album, « Revolver », considéré comme un des meilleurs disques de tous les temps, les « Fab Four » ont arrêté la scène et se sont enfermés dans les studios.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Douzième semaine (à compter du lundi 18 décembre)

The BEACH BOYS (1961-…)

The Beach Boys se forment en 1961 à Los Angeles en Californie. Le groupe est composé de cinq personnes : trois frères Wilson (Brian à la basse, Carl au chant, basse,guitare mélodique et Dennis au chant et à la batterie), leur cousin Mike Love au chant et un ami d’enfance, Al Jardin au chant et à la guitare. Pour faire mieux que les Beatles en 1966, ils font un album différent de ce qu’ ils faisaient avant, c’est à dire de la musique qui parlait de surf. Une sorte de compétition pleine de respect entre ces deux groupes va apparaître. Un des frères , Bryan Wilson n’aime pas la scène ; il préfère composer que chanter . Il s’enferme dans les studios avec des musiciens pendant que le groupe part en tournée.

Titre du morceau : Wouldn’t It Be Nice?

Date d’enregistrement : 1966

Studio d’enregistrement : Capitol (Los Angeles – Etats-Unis)

Producteur : Brian Wilson

Auteur/Compositeur: Tony Asher / Brian Wilson

Paroles :

Wouldn’t it be nice if we were older?
Then we wouldn’t have to wait so long
And wouldn’t it be nice to live together
In the kind of world where we belong

You know it’s gonna make it that much better
When we can say goodnight and stay together

Wouldn’t it be nice if we could wake up
In the morning when the day is new?
And after having spent the day together
Hold each other close the whole night through

Happy times together we’ve been spending
I wish that every kiss was never ending
Wouldn’t it be nice?

Maybe if we think, and wish, and hope, and pray, it might come true
Baby, then there wouldn’t be a single thing we couldn’t do
We could be married
And then we’d be happy

Wouldn’t it be nice?
You know it seems the more we talk about it
It only makes it worse to live without it
But let’s talk about it
Wouldn’t it be nice?

Wouldn’t It Be Nice est le premier titre du meilleur album des Beach Boys selon certains, Pet Sounds.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Onzième semaine (à compter du lundi 11 décembre)

Otis REDDING (1941-1967)

Otis REDDING est né Dawson en Géorgie aux États-Unis. Il est mort à 26 ans dans un accident d’avion. Sur la pochette de son album « Otis Blue », on y voit une jolie blonde. Il arrive alors à vendre son album aux afro-américains mais aussi à la population blanche. Il va réussir à faire tomber toutes les barrières de la race avec ce 33 tours et à réunir un public multiracial.

Titre du morceau : Satisfaction

Date d’enregistrement : 1965

Studio d’enregistrement : Studio Stax – Memphis

Producteur : Jim Steward, Isaac Hayes

Auteur/Compositeur: Jagger / Richards

Paroles :

I can’t get no satisfaction, I can’t get no satisfaction
‘Cause I try and I try and I try and I try
I can’t get no, I can’t get no

When I’m drivin’ in my car, and the man come on the radio
He’s tellin’ me more and more about some useless information
Supposed to fire my imagination

I can’t get no, oh, no, no, no, hey, hey, hey
That’s what I say
I can’t get no satisfaction, I can’t get no satisfaction
‘Cause I try and I try and I try and I try
I can’t get no, I can’t get no

When I’m watchin’ my tv and a man comes on and tell me
How white my shirts can be
But, he can’t be a man ’cause he doesn’t smoke
The same cigarettes as me

I can’t get no, oh, no, no, no, hey, hey, hey
That’s what I say
I can’t get no satisfaction, I can’t get girl reaction
‘Cause I try and I try and I try and I try
I can’t get no, I can’t get no

When I’m ridin’ round the world
And I’m doin’ this and I’m signin’ that
And I’m tryin’ to make some girl, who tells me
Baby, better come back maybe next week
Can’t you see I’m on a losing streak
I can’t get no, oh, no, no, no, hey, hey, hey
That’s what I say, I can’t get no, I can’t get no
I can’t get no satisfaction, no satisfaction
No satisfaction, no satisfaction

Cette chanson a été composée à l’origine par les Rolling Stones. Cette reprise d’Otis, qui attire le public blanc américain (dans une amérique raciste à cette époque) a tellement eu de succès que beaucoup de gens pensaient à l’époque que c’était les Rolling Stones qui avaient repris ce morceau !

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Hommage à Johnny Hallyday (à compter du mercredi 6 décembre)

Johnny HALLYDAY (1943 – 2017)

Johnny HALLYDAY est un chanteur de rock français. Il vient de décéder le 06 décembre 2017 à Paris. De son vrai nom Jean-Philippe Smet , il était le plus célèbre chanteur de rock francophone. Il est l’un des premiers à avoir populariser le rock’n’roll en France en reprenant en français des chansons américaines ou anglaises. Il a commencé sa carrière en 1958 et a enregistré 50 albums studios, 29 albums live et fait plus de 180 tournées !

Titre du morceau : Toute La Musique Que J’ Aime

Date d’enregistrement : 1973

Studio d’enregistrement : Olympic Sound Studio (Londres)

Producteur : Lee Hallyday

Auteur/Compositeur: Michel Mallory / Johnny Hallyday

Paroles :

Toute la musique que j’aime
Elle vient de là
Elle vient du blues
Les mots ne sont jamais les mêmes
Pour exprimer ce qu’est le blues
J’y mets mes joies, j’y mets mes peines
Et tout ça, ça devient le blues
Je le chante autant que je l’aime
Et je le chanterai toujours

Il y a longtemps sur des guitares
Des mains noires lui donnaient le jour
Pour chanter les peines et les espoirs
Pour chanter Dieu et puis l’amour

La musique vivra
Tant que vivra le blues

Le blues, ça veut dire que je t’aime
Et que j’ai mal à en crever
Je pleure mais je chante quand même
C’est ma prière pour te garder

Il y a longtemps sur des guitares
Des mains noires lui donnaient le jour
Pour chanter les peines et les espoirs
Pour chanter Dieu et puis l’amour

Le blues, ça veut dire que je t’aime
Et que j’ai mal à en crever
Je pleure mais je chante quand même
C’est ma prière pour te garder

Cette chanson a été composée par « Johnny » et nous avons pensé que c’était une bonne idée de lui rendre hommage tout en restant collé à notre projet de l’histoire du rock.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Dixième semaine (à compter du lundi 4 décembre)

The Pretty Things (1964-…)

The Pretty Things est un groupe de rock britannique qui apparaît comme le plus rebelle des années 60 (un producteur a d’ailleurs arrêté de travailler avec eux en studio parce qu’ils jouaient trop fort) mais qui n’a jamais percé aux États-Unis. Pourtant, ils ont inspiré de nombreux groupes américains. Ils se sont formés autour de Dick Taylor (guitare) et de Phil May (Chant), avec John Stax à la basse et Viv Andrews à la batterie, qui sont rejoints par Brian Pendleton à la guitare.

Titre du morceau : Road Runner

Date d’enregistrement : 1965

Studio d’enregistrement : Fontana Records

Producteur : Bobby Graham

Auteur/Compositeur: Bo Diddley

Paroles :

I’m a road runner, honey

Well I’m a road runner, honey
I bet you can’t keep up with me
Well I’m a road runner, man
I bet you can’t keep up with me
Ah, you’ll never gonna catch me baby
Baby, baby, you will see
Well I’m a road runner man
And I’m gonna keep ahead of you
Well I’m a road runner man
And I’m gonna keep ahead of you
Ah, you’ll never gonna catch me baby
Doing the things that you do
Ah, here it comes now
Watch me!

Take my hand baby
Gonna show you
I’m a road running man
I’m gonna show you something
I’m the fastest still alive
Now lean you back
Hear I come
Well I’m a road runner, honey
I bet you can’t keep up with me
Well I’m a road runner, man
And I bet you can’t keep up with me
Well you’ll never gonna catch me baby
Baby, baby, you will see
Well I’m a road runner, honey
I’m gonna keep ahead of you
Yeah I’m a road runner, honey
I’m gonna keep ahead of you
You’ll never gonna catch me baby
Doing the things that you do
Here, take my hand baby
Didn’t think you fast, make it last
I’m going to put you down Yeah!
I’ll see you someday
Someday baby hanging around

La chanson est une reprise d’un artiste de blues américain : Bo Diddley.

Chanson en intégralité :

Extrait diffusé en sonnerie :

Neuvième semaine (à compter du lundi 27 novembre)

The BYRDS (1965-1973)

The Byrds sont influencés par Bob Dylan et les Beatles : on les appelle les “Beatles américains”. L’électrification des chansons des Byrds influence à leur tour, Bob Dylan . Le groupe composé de Roger McGuinn (chant, guitare), Gene Clark (chant, tambourin), David Crosby (chant, guitare rythmique), Chris Hillman (chant, basse) et Mickael Clark (batterie) se forme en 1964 et se sépare en 1973.

Titre du morceau : Mr Tambourine  Man

Date d’enregistrement : 20 Janvier 1965

Studio d’enregistrement : Columbia (Hollywood)

Producteur : Terry Melcher

Auteur/Compositeur : Bob Dylan

Paroles :         

Hey ! Mr Tambourine Man, play a song for me
I’m not sleepy and there is no place I’m going to
Hey ! Mr Tambourine Man, play a song for me
In the jingle jangle morning I’ll come followin’ you.
Though I know that evenin’s empire has returned into sand
Vanished from my hand
Left me blindly here to stand but still not sleeping
My weariness amazes me, I’m branded on my feet
I have no one to meet
And the ancient empty street’s too dead for dreaming.
Hey ! Mr Tambourine Man, play a song for me
I’m not sleepy and there is no place I’m going to
Hey ! Mr Tambourine Man, play a song for me
In the jingle jangle morning I’ll come followin’ you.
Take me on a trip upon your magic swirlin’ ship
My senses have been stripped, my hands can’t feel to grip
My toes too numb to step, wait only for my boot heels
To be wanderin’

I’m ready to go anywhere, I’m ready for to fade
Into my own parade, cast your dancing spell my way
I promise to go under it.
Hey ! Mr Tambourine Man, play a song for me
I’m not sleepy and there is no place I’m going to
Hey ! Mr Tambourine Man, play a song for me
In the jingle jangle morning I’ll come followin’ you.
Though you might hear laughin’, spinnin’ swingin’ madly across the sun
It’s not aimed at anyone, it’s just escapin’ on the run
And but for the sky there are no fences facin’
And if you hear vague traces of skippin’ reels of rhyme
To your tambourine in time, it’s just a ragged clown behind
I wouldn’t pay it any mind, it’s just a shadow you’re
Seein’ that he’s chasing.
Hey ! Mr Tambourine Man, play a song for me
I’m not sleepy and there is no place I’m going to
Hey ! Mr Tambourine Man, play a song for me
In the jingle jangle morning I’ll come followin’ you.
Then take me disappearin’ through the smoke rings of my mind

Down the foggy ruins of time, far past the frozen leaves
The haunted, frightened trees, out to the windy beach
Far from the twisted reach of crazy sorrow
Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free
Silhouetted by the sea, circled by the circus sands
With all memory and fate driven deep beneath the waves
Let me forget about today until tomorrow.
Hey ! Mr Tambourine Man, play a song for me
I’m not sleepy and there is no place I’m going to
Hey ! Mr Tambourine Man, play a song for me
In the jingle jangle morning I’ll come followin’ you.

« Le thème central de la chanson est le désespoir d’un être qui a tout perdu. S’y ajoute la solitude mais aussi son « antidote » : la musique, sa seule source d’espoir (Source Wikipedia) »

Chanson en intégralité :

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Huitième semaine (à compter du lundi 20 novembre)

The ANIMALS (1962-1966)

Le groupe est constitué d’Alan Price, John Steel, Chas Chandler, Hilton Valentine et Eric Burdon. Ils sont originaires d’une sinistre ville ouvrière du nord de l’Angleterre. Ils reprennent des blues américains. Ils se font remarquer sur scène car ils sont bourrés d’énergie. On les surnomme Les Animaux (= The Animals) : leur nom officiel en 1963.

Titre du morceau : The House Of The Rising Sun

Date d’enregistrement : 1er septembre 1964

Studio d’enregistrement : Londres

Producteur : Mickie Most

Auteur/Compositeur : inconnus

Paroles :

There is a house in New Orleans
They call the Rising Sun
And it’s been the ruin of many a poor boy
And God I know I’m one

My mother was a tailor
She sewed my new bluejeans
My father was a gamblin’ man
Down in New Orleans

Now the only thing a gambler needs
Is a suitcase and trunk
And the only time he’s satisfied
Is when he’s on, a drunk

Oh mother tell your children
Not to do what I have done
Spend your lives in sin and misery
In the House of the Rising Sun

Well, I…

La chanson est une reprise d’une vieille chanson traditionnelle américaine.
On ne connaît pas son origine exacte et les auteurs sont inconnus. On ne sait pas si la maison de la chanson existe, si c’est une prison ou un établissement du jeu.

Chanson en intégralité :

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Septième semaine (à compter du lundi 13 novembre)

The ROLLING STONES (1962 – …)

The Rolling Stones est un groupe de rock britannique originaire de Londres en Angleterre. Ils se sont formés dans la banlieue de la capitale anglaise et sont obsédés par le blues et rythm and blues américain, comme Chuck Berry que nous avons déjà écouté. Le groupe est formé de Mick Jagger (Chant), Keith Richards (Guitare), Brian Jones (Guitare), Bill Wyman (Guitare basse) et Charlie Watts (Batterie). Ils ont fait découvrir aux adolescents américains une musique qu’ils ne connaissaient pas, simplement parce-qu’elle était d’origine afro-américaine.

Titre du morceau : Time Is On My Side

Date d’enregistrement :

Studio d’enregistrement : Studio Chess (Chicago- USA)

Producteur : Andrew Loog Oldham

Auteur/Compositeur : Norman Meade

Paroles :

Time is on my side, yes it is.
Time is on my side, yes it is.
Now you all were saying that you want to be free
But you’ll come runnin’ back (I said you would baby),
You’ll come runnin’ back (like I told you so many times before),
You’ll come runnin’ back to me.

Time is on my side, yes it is.
Time is on my side, yes it is.
You’re searching for good times but just wait and see,
You’ll come runnin’ back (I said you would darling),
You’ll come runnin back (Spent the rest of life with ya baby),
You’ll come runnin’ back to me.

Go ahead baby, go ahead, go ahead and light up the town!
And baby, do anything your heart desires
Remember, I’ll always be around.
And I know, I know like I told you so many times before
You’re gonna come back,
Yeah you’re going to come back baby
Knockin’, knockin’ right on my door.

Time is on my side, yes it is.
Time is on my side, yes it is.
‘Cause I got the real love, the kind that you need.
You’ll come runnin’ back (I knew you would one day),
You’ll come runnin’ back (Baby I told you before),
You’ll come runnin’ back to me.

Time, time, time is on my side, yes it is.
Time, time, time is on my side, yes it is.
Time, time, time is on my side

Cette chanson marque l’entrée des Rolling Stones dans le classement du top10 américain.

Chanson en intégralité :

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Sixième semaine (à compter du lundi 6 novembre)

The BEATLES (1960-1970)

The Beatles est un groupe de rock britannique originaire de Liverpool au Nord-Ouest de l’Angleterre. Les « Fab Four » sont composés de John Lennon (Guitare rythmique – mort assassiné en 1980), Paul McCartney (Basse), George Harrison (Guitare solo – mort en 2001) et Ringo Starr (Batterie). Il est considéré comme le groupe de rock le plus populaire et influent de l’histoire. En dix ans d’existence, les Beatles ont enregistré douze albums. C’est le groupe qui a vendu le plus d’albums dans le monde.

Titre du morceau : A Hard Day’s Night
Date d’enregistrement : avril 1964
Studio d’enregistrement : Studio EMI – Londres
Producteur : George Martin
Auteur/Compositeur: John Lennon / Paul McCartney

Paroles :
It’s been a hard day’s night, and I’ve been working like a dog
It’s been a hard day’s night, I should be sleeping like a log
But when I get home to you I find the things that you do
Will make me feel alright
You know I work all day to get you money to buy you things
And it’s worth it just to hear you say you’re gonna give me everything
So why I love to come home, ’cause when I get you alone
You know I feel ok
When I’m home everything seems to be right
When I’m home feeling you holding me tight, tight, yeah
It’s been a hard day’s night, and I’ve been working like a dog
It’s been a hard day’s night, I should be sleeping like a log
But when I get home to you I find the things that you do
Will make me feel alright

La chanson est née d’un accident de langage de Ringo Starr : sortant d’un longue session d’enregistrement en studio à une heure tardive, le batteur dit « On a eu une longue journée au studio », et on a bossé toute la journée puis finalement une partie de la nuit. Je crois que je suis sorti en pensant qu’il faisait toujours jour et j’ai dit It’s been a hard day…, puis j’ai regardé autour de moi pour me rendre compte qu’il faisait nuit et je me suis rattrapé : …« night ! ». On est donc arrivés à « A Hard Day’s Night ».

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Cinquième semaine (à compter du lundi 16 octobre)

Bob DYLAN (1941-…)

Bob Dylan de son vrai nom Robert Zimmerman est né à Duluth, Minnesota (États-Unis). Depuis son enfance, il se passionne du blues. Bob signe un contrat avec la Columbia Records. En Mars 1962 apparaît le premier album « Live Radio Session ». Il a enregistré 49 albums.

Titre du morceau : Blowin ’ In The Wind
Date d’enregistrement : Juillet 1963
Studio d’enregistrement : Columbia à New York
Producteur : John H.Hammond
Auteur/Compositeur : Bob Dylan
Paroles :
How many roads must a man walk down
Before you call him a man?
Yes, ‘n’ how many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand?
Yes, ‘n’ how many times must the cannon balls fly
Before they’re forever banned?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind,
The answer is blowin’ in the wind.

How many times must a man look up
Before he can see the sky?
Yes, ‘n’ how many ears must one man have
Before he can hear people cry?
Yes, ‘n’ how many deaths will it take till he knows
That too many people have died?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind,
The answer is blowin’ in the wind.

How many years can a mountain exist
Before it’s washed to the sea?
Yes, ‘n’ how many years can some people exist
Before they’re allowed to be free?
Yes, ‘n’ how many times can a man turn his head,
Pretending he just doesn’t see?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind,
The answer is blowin’ in the wind.

La chanson a été enregistrée en 1962 en pleine guerre du Vietnam. Elle a opposé , de 1955 à 1975 , la République Démocratique du Vietnam avec son armée populaire et le Front National de Libération du Sud Vietnam soutenu par les États-Unis.
C’est une protest song : elle aborde le sujet de la guerre , de la paix et de la liberté .
La chanson a été reprise par les 250 00 manifestants, le jour du fameux discours de Martin Luther King : « I have a dream ».
Bob Dylan, à travers ses interrogations, dit qu’on ne pourra pas résoudre les problèmes en se posant juste des questions sans y répondre.

Chanson en intégralité :

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Quatrième semaine (à compter du lundi 9 octobre)

Ritchie VALENS (1941 – 1959)

  • Né à Pacoima (Californie / États-Unis) et mort à Clear Lake (Iowa / Etats-Unis)
  • Sa biographie en quelques lignes :

Ritchie VALENS est le premier chanteur américain d’origine mexicaine à classer un tube dans le top 50.
Il a fabriqué lui même sa première guitare.
Il est mort à 18 ans dans un accident d’avion avec deux autres chanteurs : Buddy HOLLY et BIG BOPPER lors d’une tournée.

  • Titre du morceau : « La Bamba »
  • Date d’enregistrement : janvier 1959
  • Studio d’enregistrement : Del-Fi Records (Los Angeles)
  • Paroles : 
    Para bailar la bamba
    Para bailar la bamba se necesita
    Una poca de gracia
    Una poca de gracia, pa’ m y pa’ ti
    Ay y arriba y arriba
    Ay y arriba y arriba por ti ser
    Por ti ser
    Por ti serYo no soy marinero
    Yo no soy marinero
    Soy capitan
    Soy capitan, soy capitan

Bamba, bamba
Bamba, bamba
Bamba, bamba

Parar bailar la bamba
Para bailar la bamba se necesita
Una poca de gracia
Una poca de gracia pa’ m y pa’ ti
Ay y arriba y arriba

Parar bailar la bamba
Para bailar la bamba se necesita
Una poca de gracia
Una poca de gracia pa mi pa ti

Ay y arriba y arriba
Ay y arriba y arriba por ti ser
Por ti ser
Por ti ser

Bamba, bamba
Bamba, bamba
Bamba, bamba

Troisième semaine (à compter du lundi 2 octobre)

Jerry Lee LEWIS (1935 – …)

  • Né à Feriday (Louisiane / États-Unis).

  • Il est né dans une famille pauvre et a commencé à s’entraîner à jouer dans son propre style à 10 ans en écoutant la musique dans une boîte de nuit appartenant à son oncle.
    Quand il chante et qu’il joue du piano, il le fait rapidement et énergiquement : il peut utiliser ses poings, ses pieds et il peut aussi jouer debout. Il a même mis le feu à son piano avant d’y jouer lors d’un concert !
  • Titre du morceau : Great Balls Of Fire
  • Date d’enregistrement : 8 octobre 1957
  • Studio d’enregistrement : Sun Records
  • Producteur : Sam Phillips
  • Paroles :

You shake my nerves and you rattle my brain
Too much love drives a man insane
You broke my will, but what a thrill
Goodness, gracious, great balls of fire
I laughed at love ’cause I thought it was funny
You came along and moved me honey
I’ve changed my mind, your love is fine
Goodness, gracious, great balls of fire
Kiss me baby, woo feels good
Hold me baby, well I want to love you like a lover should
You’re fine, so kind
I want to tell the world that you’re mine, mine, mine, mine
I chew my nails and I twiddle my thumbs
I’m real nervous, but it sure is fun
Come on baby, drive me crazy
Goodness, gracious, great balls of fire!!

  • Thèmes abordés, intérêt de la chanson :

C’est une des chansons les plus connues du Killer (son surnom). Un film qui raconte la vie de Jerry Lee Lewis porte le titre de ce morceau. Il a été vendu à plus d’un million d’exemplaire en une dizaine de jours. Le premier enregistrement comporte seulement son piano et une batterie.
Chanson en intégralité :

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Deuxième semaine (à compter du lundi 25 septembre)

Chuck BERRY (1926 – 2017)

  • Né à Saint-Louis (Missouri / États-Unis) et mort à Wentzville (Missouri / États-Unis).

  • Sa biographie en quelques lignes : il est né dans un quartier afro-américain de Saint-Louis dans une famille de classe moyenne.C’est un des pionniers du rock’n’roll avec dans sa musique, des solos de guitare (riffs) et des paroles qui parlent de danse, de voitures et de la vie scolaire.
  • Titre du morceau : Johnny B. Goode
  • Date d’enregistrement : 6 janvier 1958
  • Studio d’enregistrement : Chess Records (Chicago – Etats-Unis)
  • Producteur : Little « Bongo » Kraus
  • Paroles :Deep down in Louisiana south of New Orleans,
    Way back up in the woods among the evergreens…
    There stood a log cabin there made of earth and wood,
    Where lived a country boy named a Johnny B. Goode…
    He never ever learned to read or write so well,
    But he could play the guitar like ringing a bell.
    [Refrain]
    Go go, go Johnny go go
    Go Johnny go go, go Johnny go go
    Go Johnny go go, Johnny B. Goode
    He used to carry his guitar in a gunny sack
    And sit beneath the trees by the railroad track.
    The engineers used to see him sitting in the shade,
    Playing to the rhythm that the drivers made.
    People passing by would stop and say
    Oh my that little country boy could play[Refain]
    Go go, go Johnny go go
    Go Johnny go go, go Johnny go go
    Go Johnny go go, Johnny B. Goode
    His mother told him someday you would be a man
    And you will be the leader of a big old band
    Many people coming from miles around
    To hear you play your music when the sun go down
    Maybe someday your name would be in lights
    And Saying Johnny B. Goode tonight[Refrain]
    Go ! Go ! Go, Johnny, go
    Go ! Go ! Go, Johnny, go
    Go ! Go ! Go, Johnny, go
    Go ! Go ! Go, Johnny, go
    Go ! Johnny B. Goode
  • Thèmes abordés, intérêt de la chanson :Johnny B. Goode raconte l’histoire largement autobiographique d’un garçon de la campagne, plutôt inculte, qui va connaître le succès car il « jouait de la guitare comme s’il avait toujours su en jouer » Un riff célèbre en introduction.
    Chanson en intégralité :

    Extrait diffusé en sonnerie :

Première semaine (à compter du lundi 18 septembre)

Elvis PRESLEY (1935 – 1977)

  • Né à Tupelo (Mississipi / États-Unis) et mort à Memphis (Tennessee / Etats-Unis)
  • Sa biographie en quelques lignes :

En 1953, à 18 ans, il enregistre son premier disque et donne son premier concert à Memphis.
Il a enregistré 45 albums.

Le lendemain de sa mort, dans sa maison appelée Graceland, plus de 80000 fans se sont retrouvées pour un dernier hommage le long de l’Elvis Presley Boulevard.

  • Titre du morceau : « Thats’s All Right »

Pour certains spécialistes, cette chanson, la première enregistrée d’Elvis (Le King) est la première de l’histoire du rock.

  • Date d’enregistrement : 5 juillet 1954
  • Studio d’enregistrement : studio Sun Records